حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 10 December , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1231 تعداد نوشته های امروز : 0×

تازه ترین مطالب

15 شهریور 1398 - 16:49
شناسه : 7213
بازدید 235
2

اشاره: در بیانِ چرایی توجه به موضوع «یهود در فرانسه»، گفتنی است «هر چند نقش قدرت‌های بزرگ در پیدایش جنبش صهیونیسم و به تبع آن تشکیل رژیم یهودی و نیز لابی آن‌ها در کشورهای مذکور مورد توجه پژوهشگران بوده، ولی اکثراً به نقش دولت ایالات متحده پرداخته و توجه چندانی به قدرت‌های دیگر ازجمله فرانسه […]

ارسال توسط :
پ
پ

اشاره: در بیانِ چرایی توجه به موضوع «یهود در فرانسه»، گفتنی است «هر چند نقش قدرت‌های بزرگ در پیدایش جنبش صهیونیسم و به تبع آن تشکیل رژیم یهودی و نیز لابی آن‌ها در کشورهای مذکور مورد توجه پژوهشگران بوده، ولی اکثراً به نقش دولت ایالات متحده پرداخته و توجه چندانی به قدرت‌های دیگر ازجمله فرانسه و پیوند تاریخی آن با صهیونیسم ندارند. به همین صورت شاهدیم که اکثر نوشته‌ها نیز به لابی صهیونیستی در ایالات متحده اشاره داشته و توجهی به نقش سازمان‌های صهیونیستی در کشورهای غربی دیگر نمی‌شود.»1 امیدواریم مطالعۀ نوشتۀ پیشِ رو، بخشی از معلومات مورد نیازِ خوانندگان ارجمند را در این زمینه تأمین نماید.

بخشی از آن ‌چه لابی یهود در فرانسه می‌ کند

با گذشت 60 سال از جنگ جهانی دوم، یهودیان فرانسه هنوزهم بر واقعۀ هولوکاست تأکید کرده و یاد آن را زنده نگه می ‌دارند تابلکه با این بهانه مخالفان خود و رژیم صهیونیستی در این کشور را ساکت کرده و جایگاه خود درمقابل شش میلیون مسلمان فرانسه را تقویت کنند. آن ‌ها هرکسی را که مخالفشان باشد، یهودستیز خوانده و در صدد تعقیب قضایی وی برمی ‌آیند که از آن جمله می‌توان به محاکمه و مجازات پروفسور روژه گارودی2 اشاره کرد.

جلوگیری از پخش شبکه‌ های تلویزیونی حزب ‌الله لبنان (المنار) و جمهوری اسلامی ایران (سحر) در فرانسه، ترغیب مقامات فرانسوی به شدت عمل در برابر ایران راجع به مسئلۀ فعالیت ‌های صلح ‌آمیز هسته‌ ای کشورمان و اعمال نفوذ در مخالفت مقامات فرانسوی با حجاب اسلامی در این کشور از دیگر موارد تلاش آنان می ‌باشد.

این نفوذ یهودیان درفرانسه که حدود 600 هزار نفر جمعیت دارند به توان تشکیلاتی خوب آن ‌ها برمی ‌گردد که توانسته ‌اند سازمان ‌های بسیاری را در این کشور ایجاد کنند.3

آماری از یهودیان فرانسه

در نگاه کلی جامعۀ یهودیان فرانسه به دو گروه یهودیان سفاردی4 (سه ‌چهارم یهودیان فرانسه) که از جنوب فرانسه بوده و یهودیان اشکنازی5 که غالباً از شمال فرانسه می ‌باشند، دسته ‌بندی می ‌شوند.

از جمله ویژگی ‌های آنان که شاید ویژگی تمام یهودیان در کشورهای دیگر نیز باشد، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. گروهی قومی ـ مذهبی محسوب می ‌شوند، بدین معنا که هیچ تمایز روشنی میان قومیت و مذهب آنان وجود ندارد.6
  2. عضویت کامل این جامعه در کشور فرانسه به آسانی پذیرفته نمی ‌شود، زیرا جدای از هنجارِ مسیحیت بوده و اعضای آن‌ ها مهاجران یا نوادگان مهاجران هستند.

امروزه در حدود 490 هزار یهودی (با احتساب اعضای غیریهود خانواده ‌های یهودی یا غیریهودیانی که تبار یهودی دارند و یا مذهب خود را به یهودیت تغییر داده‌ اند می ‌شود 600 هزار نفر) در فرانسه زندگی می ‌کنند که 375 هزار نفر از آن ‌ها ساکن پاریس هستند. همچنین 230 جامعۀ یهودی ازجمله در پاریس، مارسی (70 هزار نفر)، لیون (25 هزار نفر)، تولوس، نیس و استراتسبورگ وجود دارد.7

امروزه، بزرگ‌ ترین جامعۀ یهودی اروپا را در فرانسه شاهد هستیم و گفته می ‌شود که پاریس حتی بیش از نیویورک دارای رستوران ‌هایی است که «کوشر»8 سِرْو می ‌کنند.9

آشنایی با شمّه‌ ای از قدرت تشکیلاتی یهود در فرانسه!10

ویژگی اصلی جامعۀ یهودیان فرانسه در مقایسه با جامعۀ عرب ‌ها و مسلمانان سازمان ‌یافته بودن و همکاری گستردۀ آن ‌ها با دیگر سازمان ‌هاست، به گونه‌ ای که وقتی چند نفر یهودی دور هم جمع می ‌شوند، بلافاصله برای خود یک مؤسسه یا سازمان غیردولتی (NGO) تشکیل می ‌دهند. ویژگی دیگر آن است که در همۀ عرصه‌ها و زمینه ‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، دینی، قانونی و دانشجویی حضور داشته و همۀ یهودیان را بسیج می‌ کنند.11

از عوامل برتری جایگاهِ یهودیان نسبت به دیگر گروه ‌های مذهبی و قومی در فرانسه، توان تشکیلاتی و بسیجِ اعضای این جامعه، از طریق راهپیمایی ‌ها و برگزاری نشست‌ ها و فستیوال‌ هایی همچون برگزاری جشن دوستی «فرانسه و اسرائیل» در سال 2003 می ‌باشد که از سوی چندین سازمان یهودی سازماندهی شد. در این جشن حدود 40 هزار یهودی شرکت کرده بودند که همچنین از نیکُلا سارکوزی12، وزیر کشور وقت فرانسه به خاطر سرکوب جوانان یهودستیز تقدیر گردید.13

ازجمله موضوعات مورد توجه گروه ‌ها و سازمان ‌های صهیونیستی در فرانسه می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موضوعات مذهبی: اجازه برای ذبح شرعی، حمایت مالی از مدارس یهودی و آموزش خاخام ‌ها؛

موضوعات غیرمذهبی: نبرد با تبعیض، کاهش یهودستیزی، تعقیب قضایی نفی ‌کنندگان هولوکاست، تداوم محاکمۀ شریکان دولت ویشی، بازپس گرفتن اموال مصادره شدۀ یهودیان در جنگ جهانی دوم، تأمین امنیت فیزیکی یهودیان، حفظ حق انتقاد از سیاست خارجی و پایان دادن به بایکوت شرکت ‌های یهودی از سوی مقامات فرانسوی.14

آمار به دست آمده نشان می‌دهد که در شهر پاریس به تنهایی صد مؤسسۀ یهودی و صهیونیستی بزرگ وجود دارد. به استثنای برخی شخصیت ‌ها و «اتحادیۀ یهودیان فرانسه برای صلح» (UJFP) تقریباً همگی آن ‌ها در حمایت از رژیم صهیونیستی یکپارچه و متحد هستند، به گونه‌ای که هم ‌اکنون پرچم اسرائیل و دیگر نمادهای آن در تمامی کنیسه‌ ها و مراکز یهودی این کشور به چشم می‌ خورد. در مقابل، مأموران اطلاعاتی اسرائیل نیز حفاظت از رهبران سازمان ‌های یهودی در فرانسه را بر عهده دارند.15

عباس کاردان

پاورقی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

** آن‌چه در پی می‌آید برگرفته از کتاب خواندنی «صهیونیسم در فرانسه»، تألیف «عباس کاردان» (متولّد سال 1356 هجری شمسی) می‌ باشد که توسّط انتشاراتِ «مؤسسة فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌ المللی ابرار معاصر تهران» در مرداد ماه 1387 برای نخستین بار به چاپ رسیده است. ضمن آن ‌که خوانندگان عزیز را به مطالعۀ متن کامل این کتاب دعوت می‌ نماییم، توجه ایشان را به نکاتی جلب می ‌کنیم:

الف) عنوان ‌بندی نوشتۀ حاضر، مربوط به کتابِ یادشده نیست.

ب) در متنِ حاضر، پانوشت‌ هایی توضیحی وجود دارد که مربوط به کتابِ فوق نیست و از سوی تلخیص‌کننده اثر، از سر ضرورت‌ هایی، به نوشته ‌ای که پیشِ رو دارید افزوده گردیده است. چنین پانوشت‌ هایی برای آن‌که از پانوشت‌ های متنِ اصلی جدا باشد، با نشانه ستاره (*) متمایز شده است.

ج) در برخی موارد، تغییرات ناچیز ویرایشی در این متن اِعمال شده؛ مثلاً  «گزارشات» به «گزارش‌ ها» تبدیل شده است.

د) بعضاً در مورد اسامی خاص، املایی را برگزیده ‌ایم که مأنوس‌تر بوده است؛ مثلاً «دورکیم» به ‌جای «دورکهایم».*

1 – همان؛ ص5.

2 – البته در فرانسه بعضی برخوردهای خصمانه، با ظواهرِ حقوقی، علیه اهل نظر و تحقیق، از سوی یهودیان سامان داده شده است که چه بسا از جهاتی، مهم ‌تر از محاکمۀ روژه گارودی نیز  باشد. محاکمۀ تأسّف ‌برانگیز و محکومیت استاد و پژوهشگر برجستۀ فرانسوی «پروفسور روبر فوریسون» از این دست است. علاقه ‌مندان برای مطالعۀ فزون ‌تر می ‌توانند به این منبع ارزشمند مراجعه نمایند: اتاق ‌هاي گاز در جنگ جهاني دوم، واقعيت يا افسانه؟؛ روبر فوریسون؛ ترجمۀ دکتر ابوالفرید ضیاءالدینی؛ موسسه فرهنگي پژوهشي ضياء انديشه؛ تهران؛ 1381. *

3- صهیونیسم در فرانسه؛ ص11.

4 – (Sephardic) به لحاظ تاریخی جامعه سفاردی را باید به تبار یهودیان از شبه جزیره ایبریا [اسپانیا و پرتغال] نسبت داد. با این حال، سفاردی ‌های کنونی فرانسه غالباً از مستعمرات فرانسه در شمال آفریقا هستند که اکثر آن‌ ها در اسرائیل دارای بستگانی می‌باشند.

5 – (Ashkenazi) جامعۀ اشکنازی از فلسطین و بابل تبعید شده و در اروپای شرقی زندگی می ‌کردند.

6- این جمله، حائز اهمیت است. اگر ما یهود را در فرانسه گروهی قومی ـ مذهبی بدانیم دیگر از این تعجب نخواهیم کرد که چگونه یهودی‌ نژادانِ بی‌دین و لائیک توسط یهودیان معتقد و مذهبی حمایت می‌شوند و به ‌عکس! *

7- همان؛ صص12 و 13.

8 – (Kosher) خوراک حلال یا گوشت حیوانی که طبق قانون یهود ذبح شده باشد.

9 – همان؛ ص61.

10- اصولاً در طولِِ تاریخ، یهود به داشتن توانایی و قدرت فوق‌العاده در انواع سازماندهی ‌های گوناگون، اعمّ از اعتقادی، اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی، شُهره بوده است؛ که امروزه، اقتدار در سازماندهی ‌های «تکنولوژیک» و «عرصۀ وسایل ارتباط جمعی» را نیز بر این فهرست باید افزود. آشنایی با این نقطۀ قوّت ویژۀ یهود و مقایسۀ آن با ناکارآمدیِ بسیاری از سازماندهی ‌های مسلمانان جهان، عبرت‌آموز می تواند باشد!*

11- همان؛ صص61 و 62.

12– Nicolas Sarkozy.

13 – همان؛ص42.

14- همان؛صص42 و 43.

15 – همان؛صص61 و 62.



ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.