حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 4 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1225 تعداد نوشته های امروز : 1×

تازه ترین مطالب

هر ضربه به رژیم صهیونی از سوی هر کس و هر مجموعه، خدمت به کلّ منطقه و بلکه به کلّ انسانیّت است عزای ما در فقدان آقای سیّد حسن نصرالله از جنس عزای حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام است یعنی زنده‌کننده و پیش‌بَرنده و شوق‌آفرین برای کار و پیشرفت لزومِ گرفتنِ «انتقام سخت» و تاریخ‌ساز از سران و رهبران جبهه‌ی جهانی قوم یهود و رژیم تروریست «اسرائیل» ضربات جبهه‌ی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی، بحول و قوه‌ی الهی کوبنده‌تر خواهد شد پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان فلسطین، به وسیله‌ی خبیث‌ترین کفّار عالم غصب شده؛ حکم قطعی شرعی و بر همه واجب است فلسطین را به مسلمانها، به صاحبان اصلی‌اش برگردانند ایجاد وحدت و تشکیل «امّت اسلامی» دشمنانی دارد؛ روی «دشمنان اسلام» فکر کنید، تکیه کنید؛ دشمن فلان کشور، مهم نیست؛ کسانی هستند دشمن اسلامند. اینکه دختر عزیز ما مدال خودش را اهدا می‌کند به بچّه‌های غزّه یا فلسطین، این در دنیا خیلی پُرمعنا است

26 آذر 1394 - 8:12
شناسه : 3715
بازدید 243
2

«هن لباس لکم و انتم لباس لهنّ» «آن ها پوششی برای شما و شما پوششی برای آن ها هستید.» اگر چه نقش زنان اهل قلم فلسطين درخلق آثار ادب مقاومت غير قابل انكار است اما تا كنون در آثار نويسندگان و محققان كتابي يا مقاله ‌اي به اين موضوع اختصاص داده نشده است. جايگاه «زن» […]

ارسال توسط :
پ
پ

«هن لباس لکم و انتم لباس لهنّ»

«آن ها پوششی برای شما و شما پوششی برای آن ها هستید.»


اگر چه نقش زنان اهل قلم فلسطين درخلق آثار ادب مقاومت غير قابل انكار است اما تا كنون در آثار نويسندگان و محققان كتابي يا مقاله ‌اي به اين موضوع اختصاص داده نشده است.

جايگاه «زن» د رادبيات مقاومت، جايگاه مهم عنصر عاطفه و احساس در شعر است.

اگر بتوان عنصر احساس و عاطفه‌‌ ـ كه از اركان مهم شعر است ـ را از شعر حذف كرد و متن را که به صورت فرمولي رياضي در آمده‌، شعر نامید؛ زن را نيز مي توان در متن اصلي ادب مقاومت ناديده گرفت و حذف كرد.

زن در ادبيات مقاومت علاوه بر‌ مادر بودن و مسئوليت و ايفاي نقش خطير همسري، شاعر نيز هست‌، چون مردان اهل قلم كه پايبندي به آرمان، مليت و دفاع از مام وطن در آنان قوي و محرك اصلي آن ‌ها در مبارزه است.

زن با حسي مادرانه و با تفكري زنانه به مبارزه با اشغالگران مي‌ پردازد. فرزند اول خود را به جبهه مي‌ فرستد تا  حماسه‌ آفريني كند و با كمك آگاهي ، فكر و هنر‌، فرزند زائيده روح خويش را خلق مي‌ كند تا حماسه آفريني فرزندان وطنش را شاعرانه ثبت كند.

براي زن ادب مقاومت فلسطين جنس دوم بودن و با زبان مذكر تفكر زنانه‌ را مطرح کردن عار نيست‌. او آزادي سرزمينش را مي ‌خواهد پس شانه به شانه مرد بر عليه دشمن پيكار مي ‌كند‌.

اين مقاله در پي آن است كه ضمن معرفي شاعران زن فلسطيني جايگاه زن در ادبيات مقاومت فلسطين را تبيين كرده و نقش و تأثير آن ‌ها را در اين عرصه مورد بحث و بررسي قرار مي ‌دهد.

 


خصوصیت های ادب مقاومت:

واژه ترکیبی ادب مقاومت از دهه شصت به آثار گروهی از شعرای فلسطین اطلاق شد که خود به دنبال ابداع سبک و شیوه جدید نبودند بلکه با فرار از قالب‌ های قدیمی ودست و پا گیر برای بیان وثبت حوادثی که شبانه روز با آن دست و پنجه نرم می‌ کردند، در شعر سبب خلق آثاری شدند که بعدها ادب مقاومت نام گرفت.

این اشعار با هر نبرد دهان به دهان می‌ چرخد و شور حماسه را در رگ ‌های مبارزان جنگ به وجود می‌آورد. شعر ادب مقاومت علاوه بر التزام و واقعیت احساس درآن فوران می‌ کند. اگرچه تخیل از عناصر مهم شعر است اما شاعر ادب مقاومت با واقعیت ‌ها و حوادث واقعی سر و کار دارد و دست مایه ‌های شعریش را صرف تخیل ‌های ساخته ذهن نمی ‌کند. او از زخمی شدن سربازان جان بر کف شکوفایی دشت‌ های گل سرخ و از شهادت آنان واژگونی کوهی  می بیند که خط‌کشی مرز خاکی وطنش را به دست اشغالگران را ناممکن می ‌سازد.

  دکتر السید نجم، درباره ادب مقاومت می‌ گوید: «اصطلاح ادب مقاومت در حیات فرهنگی عرب از نیمه دوم قرن بیستم شایع شد. بعد از جنگ ‌های 1967 اعراب و اسرائیل.»

انتشار اشعار محمود درویش و سمیح القاسم و سالم جبران و دیگران از سرزمین ‌هاي اشغالی فلسطین به پایتخت‌ هاي کشورهای عربی و نقل سينه به سينه حوادث ابداع سیاسی کلمات، ادب مقاومت را به ‌وجود آورد.

افشاگری، نمایاندن ابعاد و زوایای پنهانی تجاوز، بحران‌ ها وآشوب ‌های مردمی، انتفاضه، تظلم، و مبارزه، ازجمله خصائص ادب مقاومت است. اگرچه افزايش و گسترش آگاهی و شناخت مردم نسبت به خطر و هویت دشمن، ‌به قصد دفاع از حیثیت وجودی و جهانی جامعه فلسطین ابعاد دیگر خصائص ادب مقاومت است.

دکتر خلیل موسی عضو انجمن نقد ادبی معاصر عربی می گوید: شعر مقاومت شعر صریح  و مستقیم است که نیاز به باز‌خوانی ندارد. موضوع اشعار مقاومت نباید فقط در خون و قربانی متوقف شود.


زن در ادب مقاومت

«جنس دوم» درجهان غرب یک معنی و مفهوم دارد و در جهان سوم معنی و مفهوم دیگر.

اما چرا زن جامعه عرب وقعی به اصطلاح «جنس دوم» بودن خودش در جامعه فکری جهان نمی ‌گذارد روشن است، او معتقد است این اصطلاح در حوزه فکری جامعه غرب تولید شده است و پاسخ آن را نیز به زنان آن جامعه واگذار می ‌کند. زن درجامعه عرب مشکلات خاص خود را دارد که گاه در پایین‌ ترین سطح معیشتی تربیتی‌ وگاه‌ در حوزه  فرهنگ و کسب آگاهی است . او به زبان فکری خود می‌ اندیشد که «مذکر» است نه به جنس خود که اول یا دوم است.

او از مادر بودن نمی ‌گریزد، و دنبال وضع قوانین برتری برمردان جامعه ‌اش نیست. او به فکر ارتقاي سطح آگاهی جامعه است که دراین جامعه پدر، برادر و همسرش اگر سهمی ببرند او برنده میدان است.

این «زن» دختر خانواده ای است که برادر و پدری دارد؛ سپس متاهل می ‌شود و نقش همسر و مادری را ایفا می ‌کند.

در تمام این مراحل او برادر، پدر، همسر و فرزندی‌ دارد که «مرد» نامیده می ‌شوند و برای مبارزه علیه اشغالگران در جبهه برای دفاع از سرزمين می‌ جنگند. حالا دایره این خصوصیات را تنگ ‌تر می‌ کنیم و از زنی سخن می‌ گوییم که علاوه بر تمام نقش های نامبرده، هنرمند است و با «کلمه» زندگی می‌ کند. این «زن» وقتی دختر است ازحوادثی می ‌شنود یا شاهد حوادثی است که در جبهه برای پدر و برادرش اتفاق می‌ افتد. اگر‌ آن ‌ها شهید شوند اوحامل اسنادی است که اگر آن‌ ها را رویت کند، سند تاریخی خواهند شد. همچنین اگر همسر و فرزندش برای دفاع به جبهه بروند او باید کوهی استوار باشد که بتواند تاب ناملایمات و فراز و نشیب‌ های تند حوادث روزگار رقم خورده در سرنوشتش را داشته باشد.

غسان کنفانی در قصه «ام سعد» چهره‌ ی این زن را به زیباترین وجه معرفی می كند. این زن در «ام سعد» خلاصه نمی ‌شود. قصه نسلی سوخته است که در پی هم می ‌آیند و باید چشم و قلم هنرمند آنان را ببیند و بنویسد. «ام سعد» با زبانی مذکر و با تفکر نوشته شده است. غسان کنفانی از شجاعت زنی پرده ‌برداری می ‌کند که مردانه‌ زخم‌ های درونش را می ‌بیند. حالا این زن صاحب کلمه و هنرمند وقتی می‌ خواهد در ادب مقاومت قدم بردارد چه بنویسد که تکرار زبان و تفکر مردانه نباشد. او برای روایت اسناد کتبی یا شفاهی و نقل قول ‌های پدر، برادر، همسر و فرزندش باید راهی را انتخاب كند که در ادبیات مقاومت جایگاهی خاص داشته باشد. حس زنانه همان عنصری است که شعر زن را از مرد جدا می ‌کند و می‌ توانیم بگوییم وجه تمایز شعرادب مقاومت در همین «حس» است.

پیش از این اشاره کردیم که تخیل در شعر کاربرد اساسی دارد. اما شاعر ادب مقاومت نمی‌ تواند از واقعیت‌ هایی چشم بپوشد که روز و شب با آن ‌ها سر و کار دارد تا شاکله‌ ی شعر به هم نریزد.

اتفاقاً او پشت پا به این بند‌ها می ‌زند. اگرچه به فکر ابداع سبک نیست اما وقتی فکر انسان برخلاف مسیر متعارف حرکت کند می ‌شود ابداع. مگر تعریف ابداع غیر از این است؟ و البته نباید از این نکته غافل شد که وجه تمایز دیگر شعر زن از مرد به ویژگی خاص زبان عربی باز می‌ گردد. مثل افعال، ضمایر و حروف که می ‌توان تشخیص داد شاعر زن است یا مرد. اما «حس» زنانه را نمی‌ توان در شعر زنان ادب مقاومت فلسطین نادیده گرفت. این «زن» شاعر، روزگاری دلبری‌ می ‌کند و انعکاس این دلبری در اشعارش نمایان می ‌شود.


قول بده

که قولم ندهی

زیرا

اگر باورت کنم

تو را از دست می ‌دهم


مژده پاک‌سرشت

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.