حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 11 December , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1231 تعداد نوشته های امروز : 0×

تازه ترین مطالب

10 فروردین 1394 - 8:47
شناسه : 2556
بازدید 251
5

آیت‌الله العظمی سیّدعلی حسینی خامنه‌ای مقدّمه: دنیای امروز شاهد تحولات و «اتفاقات شگرف» و در نوع خود كم‌نظیر و شاید هم بی‌نظیر است. «چشم‌انداز نویدبخش» و امیدآفرین این رویدادها، تغییر در معادلات و موازنه قوای بین‌المللی و «جابه جایی تدریجی قدرت» در عرصه جهانی است. هر چه زمان به پیش می‌رود، این دگرگونی‌های بزرگ، بیشتر […]

ارسال توسط :
پ
پ

آیت‌الله العظمی سیّدعلی حسینی خامنه‌ای

مقدّمه:

دنیای امروز شاهد تحولات و «اتفاقات شگرف» و در نوع خود كم‌نظیر و شاید هم بی‌نظیر است.

«چشم‌انداز نویدبخش» و امیدآفرین این رویدادها، تغییر در معادلات و موازنه قوای بین‌المللی و «جابه جایی تدریجی قدرت» در عرصه جهانی است. هر چه زمان به پیش می‌رود، این دگرگونی‌های بزرگ، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

فهم و درك دقیق و درست قطب‌بندی ده‌ها ساله اخیر جهان، شناخت ماهیت قدرت‌سالاران و پول‌مداران ذی‌نفوذ در نظام سلطه، هوشیاری در برابر انواع شگردها و راه‌كارهای فریبكارانه و انحرافی آن‌ها، از یك سو و داشتن ابتكار عمل، خودباوری و اعتماد به نفس، جایگزینی ابتكار عمل به جای رفتارها و اقدامات عكس‌العملی فاقد طرح و برنامه قبلی، فراموش نكردن «مقصد» و گم نكردن «راه»، همه زمینه‌ساز تعیین، تثبیت و تحكیم جایگاه ایران اسلامی در تغییرات و تحولات كنونی منتهی به این «جا به جایی قدرت» در عرصه بین‌المللی است.

متن پیش رو، منتخب و گزیده دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی حسینی خامنه‌ای، رهبر معظّم انقلاب اسلامی حول محور مباحث موردنظر و مهمّ مربوط به «ایران و جهان» است که به شرح زیر تنظیم شده است:

چشم انداز تحولات جهانی

جا به جایی در قدرت

خوشبختانه چشم‌انداز تحولات جهانى، نویدبخش یك نظام چند وجهى است كه در آن، قطب‌هاى سنتى قدرت، جاى خود را به مجموعه‌اى از كشورها و فرهنگ‌ها و تمدن‌هاى متنوع و با خاستگاه‌هاى گوناگون اقتصادى و اجتماعى و سیاسى می‌دهند. اتفاقات شگرفى كه در سه دهه‌ اخیر شاهد آن بوده‌ایم، آشكارا نشان می‌دهد كه برآمدن قدرت‌هاى جدید با بروز ضعف در قدرت‌هاى قدیمى همراه بوده است. این جابه‌جائى تدریجى قدرت، به كشورهاى عدم تعهد فرصت می‌دهد تا نقش مؤثر و شایسته‌اى را در عرصه‌ جهانى بر عهده بگیرند و زمینه‌ یك مدیریت عادلانه و واقعاً مشاركتى را در پهنه‌ گیتى فراهم آورند.1

ضرورت ترسیم جایگاه خودمان (ایران) در نقشه سیاسی جهان

در نقشه‌ كنونى دنیا، در این كالكى كه امروز وضعیت جایگاه و موقعیت نیروهاى سیاسى دنیا و جغرافیاى سیاسى دنیا را ترسیم كرده و وجود دارد، جایگاه خودمان را، جایگاه ملت ایران را، جایگاه نظام جمهورى اسلامى را گم نكنیم؛ ما كجائیم؟ در چه وضعیتى هستیم؟ زورآزمائى‌ها را ببینید، فشارها را ببینید، ناكامى‌هاى دشمن را مشاهده كنید. البته فشارها خیلى زیاد است ـ از جوانب مختلف.2

شبکه خطرناک صهیونی در رویارویی علیه ایران

ملت ایران یك عرصه‌ رویاروئى با یك مجموعه‌ دشمن دارد، دشمنى را هم آن‌ها شروع كردند، در رأس دشمن‌ها هم شبكه‌ خطرناك خبیث صهیونیستى است، كه متأسفانه بعضاً دولت‌هاى غربى و به خصوص دولت آمریكا تحت تأثیر این شبكه‌اند. این‌ها از اول انقلاب با انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى مخالفت كردند؛ كینه‌ این مردمى را كه انقلاب كرده‌اند، به دل گرفته‌اند؛ الان هم همین جور است. حالا در این صحنه‌ رویاروئى، یك طرف ملت ایران است، یك طرف هم برخى از قدرت‌هائى كه كینه‌ورزانه با ملت ایران دشمنى می‌كنند.3

دشمنی با ایران در زمان امام

بعضى‌‌ها در روزنامه، در سایت، در تریبون‌هاى گوناگون مطالبى منتشر می‌كنند؛ اینكه چرا ما در دنیا دشمن‌‌تراشى كردیم كه اینقدر با ما دشمنى كنند! به نظر من این‌ها حرف بافى است. آنچه كه گفته       می‌شود، متكى به یك تحلیل درست نیست. نه، دشمنى‌‌ها خیلى طبیعى است. وقتى كه امام بزرگوار بود، دشمنى‌‌ها زیاد بود؛ براى خاطر مواضع قاطع امام. هرچه مواضع ما ضعیف‌‌تر شود و عقب‌‌نشینى كنیم، آن‌ها طبعاً چهره‌‌شان به ظاهر متبسم‌‌تر می شود. البته جلو مى‌‌آیند. یعنى چهره را متبسم می‌كنند، براى اینكه بتوانند جلو بیایند، مناطق را تصرف كنند و ما را از پیشرفت هدف هامان باز بدارند. هرچه ما در حركت خودمان جدى‌‌تر و مصمم‌‌تر باشیم، آن‌ها ناراحت می شوند و چهره‌‌شان عبوس می‌شود. البته تا حالا در این سى و سه سال آن‌ها نتوانستند ما را متوقف كنند، بعد از این هم ان‌‌شاءالله نخواهند توانست. بنابراین خوشبختانه وضعیت كشور اینجورى است. البته گرفتارى‌‌هائى هست، ضعف‌هائى هست، مشكلاتى هست، كه باید به آن‌ها هم توجه كنیم؛ لیكن مجموعاً وقتى انسان نگاه می‌كند، حركت كشور، حركت رو به پیشرفتى است.4

تلاش برای تغییر دیدگاه های مردم و نخبگان ایران

افق، روشن است. البته از فلان تلویزیونِ مزدورِ فلان دولت مستكبر، انتظار نیست كه بیاید همین حقایق را براى من و شما بیان كند؛ نه، آن‌ها فضا را تاریك نشان می‌دهند. آن‌ها می‌دانند كه یكى از راه‌هاى متوقف كردن این ملت این است كه امید را از آن‌ها بگیرند. لذا هى تاریك‌نمائى، هى سیاه‌نمائى … ]…[ مثلث شر و فساد را خود شما دیگر اسم آوردید. حالا ما نگفتیم، اما شما گفتید؛ آمریكا و صهیونیسم و انگلیسِ خبیث، و واقعاً این‌ها این‌جوریند دیگر. دستگاه‌هاى تبلیغاتىِ این‌ها، روز و شب در تلاشند كه روى ذهن ملت ایران اثر بگذارند و همین طور كه من چندى پیش گفتم، محاسبات مردم را و محاسبات نخبگان را عوض كنند كه الحمدللّه هرچى هم تلاش می‌كنند، بی فایده است، آینده، آینده‌ روشنى است؛ افق، افق خوبى است.5

علل و عوامل دشمنی با مردم ایران

[یک] پیشرفت ایران

تلاش دشمنان در مقابله‌‌ با جمهورى اسلامى در این سال‌هاى اخیر، به خصوص در همین شش هفت سال گذشته و به خصوص در این دو سه سال اخیر، بیشتر شده. به نظر من دو سه عامل تأثیر دارد كه ما اگر بدانیم انگیزه‌‌هاى دشمن از كجا ناشى می شود، تكلیف خود را در برنامه‌‌ریزى‌‌هامان بهتر می‌فهمیم. به نظر من یكى از علل این دشمنى‌‌ها، همین پیشرفت‌هاى شماست؛ یعنى می‌خواهند این پیشرفت‌ها كند شود. جمهورى اسلامى با داعیه‌‌ اسلام‌‌خواهى، با داعیه‌‌ مردم‌‌سالارى اسلامى، با داعیه‌‌ رد و نفى مستدل لیبرال دموكراسى، براى تشكیلات استكبارى دنیا یك خطرى است. هرچه شما بیشتر پیشرفت كنید، این خطر براى آن‌ها بیشتر خواهد شد. می‌خواهند جلوى این را بگیرند.6

[دو] احیای شعارهای انقلاب اسلامی

عامل دوم این دشمنى‌‌ها، زنده شدن شعارهاى انقلاب است. وقتى شعارهاى انقلاب كمرنگ شود، پنهان شود، آن‌ها طبعاً بیشتر خوششان مى‌‌آید و چهره‌‌ همراه‌‌ترى می‌گیرند؛ هرچه شما شعارهاى انقلاب را پررنگ‌‌تر كنید، آن‌ها چهره‌‌شان عبوس‌‌تر و خصمانه‌‌تر میشود؛ این چیزِ طبیعى است.7

[سه] ابعاد ناشناخته بیداری اسلامی

عامل دیگر، همین حوادث منطقه است؛ این بیدارى اسلامى و آنچه كه در منطقه‌‌ ما رخ داد، كه حادثه‌‌ فوق‌‌العاده مهمى است. به نظر من هنوز ابعاد عظیم این حادثه‌‌اى كه در شمال آفریقا و منطقه‌‌ اسلامى ما اتفاق افتاده، براى خیلى‌‌ها درست شناخته‌‌شده نیست؛ خیلى چیز عظیمى اتفاق افتاده. پشت این مسئله، دست قدرت الهى است.8

[چهار] تسلیم ناپذیری ایران

اما اینكه ما تصور كنیم با فلان تصمیم، با فلان تدبیر و اقدام، موجب شدیم كه دشمنى به طرف ما جلب شود، این غلط است؛ این درست نیست. ملت ایران به خاطر جایگاه مستقل خودش، به خاطر تسلیم نشدن در مقابل نظام سلطه‌ بین‌المللى، مورد این تهاجم‌هاست. چون ملت در مقابل این نظام سلطه تسلیم نشده، فشار مى‌آورند كه تسلیمش كنند. نه تنها نتوانستند او را وادار به تسلیم كنند، بلكه او در جایگاه خودش پافشارى‌اش هم بیشتر شده، قدرت و توانائى‌اش هم بیشتر شده. این، دشمنان را دچار عصبانیت و هیجان‌هائى می‌كند كه اشتباهاتى هم بر اثر این هیجان‌ها از آن‌ها سر می‌زند؛ كه انسان از اشتباهات آن‌ها هم می‌تواند منتفع شود. بنابراین نخبگان عزیز ما جایگاه نظام جمهورى اسلامى را بدانند.9

[پنج] رتبۀ علمی ایران در جهان

مراكز جهانى اعلام می‌كنند كه رشد علمى ایران گاهى یازده برابر، گاهى سیزده برابر در آمارهاى گوناگون، نسبت به رشد علمى متوسط دنیا جلو است! البته معنایش این نیست كه ما از لحاظ علمى جلوتر از همه‌ مراكز دنیا هستیم؛ نه، ما عقب‌ماندگى‌مان زیاد است، رشدمان سریع است. اگر به این رشد با همین سرعت ادامه بدهیم، بله ممكن است در سال‌هاى آینده، ده سال دیگر، پانزده سال دیگر در رتبه‌هاى اول دنیا قرار بگیریم در همه‌ بخش‌هاى دانش و فناورى، اما الان هنوز نه، الان وسط راهیم، داریم حركت میكنیم. این، بخش علمى.10

[شش] ایران بی‌دردسر،  نه ایران الگو

خب، اگر چنانچه در این شرایط، یك ایرانِ بى‌‌دردسرِ بى‌‌دغدغه اینجا وجود داشته باشد، با همین شعارهائى كه دارد، با همین كارهائى كه دارد می‌كند، با همین پیشرفتى كه محسوس است، از آن كشورها بیایند ببینند كارخانه‌‌ها را، دانشگاه‌‌ها را، مراكز تحقیقاتى را، وضع زندگى مردم را، بازارهاى پر از اجناس را، دولت بى‌‌دردسر را، بدیهى و طبیعى است كه آن‌ها می‌گویند الگوى خوب همین است. می‌خواهند این نشود. می‌خواهند این الگوشدن جمهورى اسلامى نباشد. یعنى براى جمهورى اسلامى دردسرهائى به وجود بیاورند، تا آن كشورهائى كه تحولى در آن‌ها رخ داده و وارد مرحله‌‌ جدیدى شده‌‌اند، براى ادامه‌‌ راه، این را الگو قرار ندهند.11

[هفت] برجستگی آرمان‌های انقلاب در دولت نهم و دهم

یك بخش دیگر از این نقاط قوّتى كه به نظر من روى آن باید تكیه كرد، مسئله‌‌ برجسته شدن ارزش‌هاى انقلاب است. در این سال‌هائى كه دولت نهم و دولت دهم بر سر كار بودند تا امروز، گفتمان انقلاب و ارزش‌هاى‌‌ انقلاب و چیزهائى كه امام به آن توصیه می‌كردند و ما آن‌ها را از انقلاب آموختیم، خوشبختانه كاملاً برجسته شده: مسئله‌‌ ساده‌‌زیستى مسئولان، استكبارستیزى، افتخار به انقلابیگرى. یك دوره‌‌اى بر ما گذشت كه اسم انقلاب و انقلابیگرى و این‌ها به انزوا افتاده بود؛ سعى می‌كردند به عنوان یك ارزش منفى یا ضد ارزش، از این چیزها یاد كنند؛ مقاله می‌نوشتند، حرف می‌زدند، گفته می‌شد. امروز خوشبختانه این جور نیست، درست به عكس است؛ گرایش عمومى مردم و مسئولان كشور به حركت انقلابى، جهت‌گیرى انقلابى، ارزش‌هاى انقلابى و مبانى انقلاب است. این را توجه داشته باشید كه یكى از عوامل گرایش مردم به دولت، همین‌هاست؛ یعنى مردم به این ارزش‌ها اهمیت می‌دهند. مسئله‌‌ دعوت به عدالت، مسئله‌‌ ساده‌‌زیستى، دور بودن مسئولان از تجمل؛ این‌ها خیلى چیزهاى مهمى است.12

دولت و زورآزمایی با استکبار

تلاش استکبار برای عقب نشینی ایران

نباید تصور كرد كه ما در این یك سالى كه باقى مانده، چه كار می‌توانیم بكنیم؛ نه، در همین یك سال كارهاى بسیار زیاد و بسیار مهمى می‌توانید انجام دهید. این سال آخر دولت شما، سال مهمى هم هست؛ هم از جهت شرائط بین‌‌المللى و شرائطى كه وجود دارد، سال بسیار مهمى است ـ یعنى شما در حال مواجهه با زورآزمائى قدرت‌هاى مستكبر هستید كه دارند همه‌‌ توانشان را خرج می‌كنند، شاید بتوانند شما را به عقب‌‌نشینى و قبول شكست وادار كنند؛ شما هم باید از همه‌‌ توانتان استفاده كنید تا بتوانید این توهّم باطل ذهن دشمن را به هم بزنید ـ هم از جهت آخرین بودن. در واقع شما در سال آخر می‌خواهید این كتاب طولانى و پر حجم خدمات دولت را شیرازه‌‌بندى كنید و آماده كنید و تحویل بدهید. یعنى باید واقعاً امسال كار اگر نگوئیم جدى‌‌تر از همیشه باشد، بلاشك باید در این سال آخر هیچ گونه كوتاهى و سستى‌‌اى در كار نباشد.13

ضرورت آینده نگری

در مواجهه با راه کارهای توطئه‌آمیز دشمن

خب، دشمنان ما اقدام‌هاى جدیدى هم دارند می‌كنند، كه این اقدام‌ها تدابیر و راهكارهاى جدیدى می‌طلبد؛ این را همیشه باید توجه داشت. حالا بعضى از دوستان اشاره كردند كه دشمنان یك تصمیمى را می‌گیرند، ما در مواجهه‌‌ با آن تصمیم مشغول فعالیت می‌شویم و اقدامى را انجام می‌دهیم؛ خیلى خوب، این كار بسیار خوب است؛ منتها بهترش این است كه قبل از این كه آن تصمیم را طرف مقابل بگیرد، شما حدس بزنید آنچه را كه او انجام خواهد داد. فرض بفرمائید كه مشكل جابه‌‌جائى منابع مالى و ناشى از فروش نفت را شما از قبل هم حدس می‌زدید و می‌گفتید؛ یا مشكلى را كه در خرید و فروش نفت و انتقال نفت و بیمه و از این چیزها به وجود آوردند، قبلاً همه را حدس می‌زدیم. راه ها را از پیش آماده كنید. الان هم همین جور است. یعنى تصور نشود كه دشمن از ادامه‌‌ دشمنى‌‌هاى خودش دست برداشته؛ نه، آن‌ها دنبال راهِ كارند. چون كارهائى كه انجام دادند، به نتیجه نرسیده، حتماً دنبال راهكارهاى دیگرى خواهند بود ـ كه البته آن‌ها هم به نتیجه نخواهد رسید ـ شما آن راهكارها را حدس بزنید و از پیش، خودتان را آماده كنید.14

غافلگیری آمریکا و صهیونیسم

ضرورت بهره‌گیری از شرایط منطقه از سوی ایران

از این حوادث منطقه هم باید حداكثر بهره گرفته شود به نفع اهداف انقلاب. این حوادث منطقه ـ همان‌طور كه اشاره كردم ـ حوادث بسیار مهمى است و ضربه‌‌ سنگینى بوده به جهت‌گیرى استكبار در این منطقه. بلاشك شما بدانید؛ آمریكا و صهیونیسم ـ نه فقط دولت صهیونیستى، بلكه تشكیلات قوى و فعال و پرنفوذ صهیونیسم در دنیا ـ حالاحالاها نخواهند توانست خودشان را از آسیب‌هاى این حركت عظیمى كه اتفاق افتاد، نجات بدهند. این‌ها در مقابل این حوادث، به معناى واقعى كلمه غافلگیر شدند. البته دارند تلاش می‌كنند فائق بیایند و موج‌‌سوارى كنند. در یك گوشه‌‌هائى هم ممكن است بتوانند، اما در كلان نخواهند توانست و نمی‌توانند. این فرصت بسیار مهمى است براى جمهورى اسلامى كه از این فضا و از این فرصت استفاده كند.15

برنامه جنگ‌سالاران جهان

غفلت مسلمانان

ملت‌هاى مسلمان در طول ده‌ها سال تحت سلطه و ستم مستكبران عالم قرار داشتند. جنگ‌هاى بین‌المللى كه بین قدرت‌هاى مستكبر عالم واقع شد، از اروپا شروع شد؛ استعمارگران عالم به جان هم افتادند، اما ملت‌هاى مسلمان را، ملت‌هاى این منطقه را درگیر تبعات و مشكلات این جنگ‌ها قرار دادند. دنباله‌ همین جنگ‌ها بود كه زائده‌ خطرناكِ مهلكِ صهیونیستى در منطقه‌ حساس ما، میان كشورهاى اسلامى و در قلب دنیاى اسلام به وجود آمد. به دنبال همین جنگ‌ها بود كه بناى غلط و هندسه‌ معیوب سازمان ملل و شوراى امنیت و        دولت‌هاى داراى حق وتو شكل گرفت. یعنى همان دست‌ها و سرپنجه‌هاى خونینى كه آن جنگ‌هاى مهلك را به راه انداختند، به دنبال آن خواستند اختیار دنیا را به دست بگیرند و این منطقه‌ حساس و مهم و سرشار از نعمت و مركز اتحاد بالقوه‌ دنیاى اسلام را تحت سیطره‌ خود درآورند؛ و همین كار را كردند. ما غافل بودیم؛ ملت‌هاى مسلمان در خواب بودند؛ به آن‌ها هجوم آورده شد؛ سرنوشت آن‌ها با مشكلات پیچیده و عظیمى كه هنوز درگیر آن مشكلاتند، در آمیخته شد. ما غفلت كردیم. سران كشورهاى اسلامى در یك روزگارى غفلت كردند و فریب بازى قدرت‌ها را خوردند.16

غده سرطانی صهیونیسم

ریشه همه مصائب و مسائل

منطقه‌ حساس ما، بسیارى از مسائل و مشكلاتش به خاطر وجود این غده‌ سرطانىِ صهیونیستى است، كه دست‌هاى آلوده به خون قدرت‌هاى بزرگ، با همه‌ توان می‌خواهند آن را حفظ كنند. آمریكائى‌ها صریح می‌گویند، دیگر قدرت‌هاى مسلط دنیا هم به طور صریح ابراز می‌كنند كه سرنوشت خودشان را وابسته كرده‌اند به سرنوشت رژیم صهیونیستى. این به ضرر آنهاست.17

صهیونیسم، خطر برای کل بشریت

تبلیغات مبتنی بر دروغ و تحریف برای پنهان کردن خطر اصلی

برخلاف واقع، آن چیزى را كه خطر اصلى و تهدید اصلى براى این منطقه، بلكه براى بشریت است ـ یعنى صهیونیسم ـ پنهان می‌كنند. صهیونیسم خطرى براى كل بشریت است. امروز دولت‌هاى غربى هم دستخوش تصرفات صهیونیست‌ها هستند؛ آن‌ها هم دارند چوب این مراكز ثروت و قدرت را می‌خورند؛ ملت‌هاى منطقه هم كه معلوم است، چه كشیدند از دست صهیونیست‌ها. این ترورها كار آنهاست، این اختلافات ملت‌ها كار آنهاست، به وسیله‌ ابزارهاى گوناگون آنهاست؛ باید به هوش باشیم. این خطر را كه خطر اصلى منطقه است، پنهان می‌كنند، مخفى می‌كنند و واقعیت‌سازى می‌كنند؛ به دروغ خطرهائى را كه وجود ندارد، عمده می‌كنند و بین مسلمان‌‌ها اختلاف مى‌اندازند. باید حواسمان جمع باشد. عرب و عجم، شیعه و سنى، مذاهب مختلف، رنگ پوست‌ها نباید بین ما اختلاف ایجاد كند؛ «و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا». این شعبه شعبه شدن، این قبیله قبیله شدن، این نژاد نژاد شدن، مایه‌ اختلاف نیست؛ «انّ اكرمكم عنداللّه اتقیكم». محور، چیز دیگر است؛ معیار، چیز دیگر است. مسابقه بیفتد میان ملت‌هاى مسلمان در عمل به اسلام، در ایجاد برادرى، در تلاش براى ملت‌ها، در سرپیچى كردن از اراده‌ قدرت‌هاى بزرگ و در رأس آن‌ها آمریكا. ملت‌هاى مسلمان باید ببینند هر جا كه سیاست آمریكائى و سیاست صهیونیستى دارد ایجاد اختلاف می‌كند، بدانند كه این اختلاف مضر است؛ فریب نخورند.18

توطئه‌های پیچیده تفرقه افکنی

ضرورت بیان حقیقت

البته دشمن بیكار نمى‌نشیند و بیكار ننشسته است؛ توطئه‌هاى دشمن پیچیده‌تر شده است. مسئولان كشورهاى اسلامى، دولت‌هاى كشورهاى مسلمان، نخبگان ـ چه نخبگان سیاسى، چه نخبگان فرهنگى، چه روشنفكران، چه علماى دین ـ وظیفه دارند حقیقت را براى ملت‌ها روشن كنند. امروز باز وسیله‌ قدیمى‌اى را كه همیشه در دست قدرت‌هاى مستكبر و مستبد به عنوان یك ابزارى براى غلبه‌ بر ملت‌ها بوده، به كار انداخته‌اند و آن، مسئله‌ اختلاف است؛ اختلاف بین سران كشورها، بین دولت‌ها، بین ملت‌ها، با بهانه‌هاى گوناگون. نقشه‌ همیشگى و ماندگار استكبار این است كه اختلاف بیندازد؛ یا قومیت‌ها و ناسیونالیسم‌گرى‌ها را در میان ملت‌ها زنده كند؛ اختلافاتى را كه به طور طبیعى در زبان‌ها، در نژادها، در رنگ پوست‌ها، در مذهب‌ها وجود دارد، عمده كند. كار استكبار این است؛ همیشه همین كار را كرده است. از قدیم گفتند: «تفرقه بینداز و حكومت كن». امروز همین نقشه را دارند دنبال می‌كنند. ما باید به خود بیائیم، ما باید حواس خودمان را جمع كنیم؛ هم  دولت‌ها، هم ملت‌ها.19

نقطه استقرار دشمن؛ معیار شناخت حق

باید معیار این باشد كه ببینیم دشمن آشكار اسلام و مسلمان‌ها كجا قرار گرفته است، آنجا باطل است؛ نقطه‌ مقابل آن، نقطه‌ حق است؛ این معیار است؛ این معیار را باید در نظر بگیریم. و به نظر ما واضح‌ترین مصداق، همین مسئله‌ اتحاد و اتفاق بین ملت‌هاست. آن‌ها می‌خواهند بین ملت‌هاى مسلمان اختلاف بیندازند؛ ما باید بدانیم كه این اختلاف باطل است؛ در آیات قرآن، این منهىّ است؛ تفرقه، اختلاف، گلاویز شدن با یكدیگر، میان ملت‌هاى مسلمان، سم مهلك است؛ از این باید اجتناب كنیم.20

برافتادن پرده غفلت؛ بیداری اسلامی

امروز احساس می‌شود، دیده می‌شود كه این پرده‌ غفلت از روى ذهن‌هاى كشورهاى منطقه و ملت‌هاى مسلمان دارد برچیده می‌شود؛ این را باید مغتنم شمرد. منطقه‌ حساس ما، شمال آفریقا و منطقه‌ غرب آسیا ـ كه اروپائى‌ها به میل خودشان اسم «خاورمیانه» را روى آن گذاشتند و مركز حساسِ قلب دنیاست ـ امروز به بركت بیدارى اسلامى، در حال تعیین سرنوشت آینده‌ این منطقه است. این موقعیت را باید بشناسیم، آن را قدر بدانیم؛ نگذاریم این موقعیت مهم و حساس از دست برود. مسئله‌ قدس شریف و فلسطین مظلوم در متن این قضایا قرار دارد و در قلب حوادث خاورمیانه است.21

بیداری ملت ها؛ بطلان ده‌ها سال توطئه

قضایاى منطقه‌ ما قضایاى مهمى است؛ ملت‌ها بیدار شدند. چند كشور مسلمان، چند ملت مسلمان توانستند بر اثر این بیدارى، بر وضعیتى كه مورد علاقه‌ استكبار بود، فائق بیایند. ملت‌ها ده‌ها سال سرمایه‌گذارى و تلاش آمریكا را در مصر و در تونس و در برخى از مناطق دیگر باطل كردند، آتش زدند و از بین بردند. این، بیدارى است؛ این را باید حفظ كرد.22

فلسطین مسأله اصلی

امروز مسئله‌ فلسطین به بركت بیدارى اسلامى، بار دیگر به یك مسئله‌ اصلى دنیاى اسلام تبدیل شده است؛ نباید بگذارید این برجستگى و این امتیاز از بین برود و زیر توطئه‌ها و ترفندهاى دشمنان مسلمان ها و دشمنان امت اسلامى پنهان بماند. مسئله‌ فلسطین یك مسئله‌ اصلى است. در طول زمان، ملت‌ها دولت‌هاى خودشان را با موضعگیرى آن‌ها در قضیه‌ فلسطین محك می‌زدند. البته فشار استبداد و استكبار و اختناق و زور نمی‌گذاشته است كه خواسته‌ ملت‌ها آشكار شود. امسال در قضایاى روز قدس و راهپیمائى ملت‌هاى منطقه، به كورى چشم صهیونیست‌ها، ملت‌ها توانستند حرف دل خودشان را در این قضیه بزنند و ان‌شاءاللّه روزبه‌روز بیشتر و گرمتر خواهد شد.23

مقام پیغمبر

مقام و مرتبه‌ وجود مقدس پیغمبر اكرم چیزى نیست كه ما انسان‌ها با زبان‌هاى قاصر و ناقصِ خودمان و با فهم‌هاى كوتاهِ خودمان بتوانیم آن را تصویر كنیم؛ ما فقط عشق می‌ورزیم، ما فقط اظهار اخلاص و خاكسارى           می‌كنیم؛ بیشتر از این، كارى از ما برنمى‌آید. پیغمبر كسى است كه خداى متعال می‌گوید: «انّ اللّه و ملائكته یصلّون على النّبىّ». ذات مقدس پروردگار به او درود می‌فرستد، فرشتگان خداى متعال به او درود می‌فرستند؛ ما كى هستیم كه بتوانیم مقام او را بفهمیم، بشناسیم؟ اما به او محبت داریم، به او عشق می ورزیم، پاى سخن او مى‌ایستیم. این باید براى ما به عنوان یك اصل محفوظ باشد: پاى سخن پیغمبرمان باید بایستیم؛ و آن، سخن توحید است، سخن اسلام است، قرآن است. حج را باید مظهر این قرار داد.24

اهانت به پیامبر نشانه جنون و وحشت از بیداری اسلامی

دشمنان اسلام و امّت اسلامى، امروز در رویارویى خود با این حركت بزرگ و جوشان و خروشان، احساس می‌كنند دچار عقب‌ماندگى‌اند؛ لذا به كارهاى دیوانه‌وار دست می‌زنند. حادثه‌ اخیرِ اهانت به چهره‌ منوّر خاتم پیامبران (صلّى الله علیه و اله و سلّم) از جمله‌ عبرت‌هاى تاریخ ما است و عبرت باقى خواهد ماند. سردمداران نظام‌هاى استكبارى در حالى كه این حركت را محكوم نمی‌كنند و وظیفه‌ خود را در قبال این جرم بزرگ انجام نمی‌دهند، سعى می‌كنند خود را از این جریمه‌ سنگین بركنار بدارند؛ ادّعا می‌كنند كه ما دخیل در این جنایت نیستیم. ما اصرار نداریم اثبات جرم براى كسانى یا مسئولانى و دست‌اندركارانى بكنیم، امّا رفتار و شیوه‌ سردمداران استكبار، سیاستمداران امریكا و برخى كشورهاى اروپایى، موجب شده است كه انگشت اتّهام از سوى ملّت‌ها به سمت آن‌ها دراز بشود. باید خودشان را تبرئه كنند. باید ثابت كنند كه در این جرم بزرگ شركت ندارند. اثبات هم با این نمیشود كه به زبان چیزى بگویند، باید عملاً این را اثبات كنند، باید جلوى این تجاوزها را بگیرند؛ البتّه نخواهند گرفت. دلیل آن هم روشن است؛ انگیزه وجود دارد در دستگاه‌هاى استكبار براى اهانت به اسلام و مقدّسات اسلام. آنچه آن‌ها را وادار می‌كند دست به این عمل جنون‌آمیز و این گونه اعمال بزنند، حركت عظیم بیدارى اسلامى است.25

اهانت به پیامبر خاتم

نشانه کینه و بغض نسبت به اسلام

این قضیه‌اى كه دست‌هاى گنهكار دشمنان در مورد اهانت به درگاه قدس [قدسی] آن بزرگوار، در آمریكا انجام دادند، دو طرف دارد، دو رو دارد: از یك طرف نشان‌دهنده‌ عمق بغض و كینه‌ دشمنان و مستكبرین و عوامل آنهاست با پیامبر رحمت، با پیامبر عزت، با پیامبر كرامت، با حامل برترین و ارزشمندترین محامد انسانى و بشرى در طول تاریخ زندگى بشر و در همه‌ عالم وجود؛ نشان می‌دهد این‌ها چقدر عمیقاً با پیغمبر دشمنند. از آن طرف، آن اهانت‌ها را می‌كنند؛ از آن طرف، سیاستمدارانشان در این قضیه موضعى می‌گیرند كه با موضع دشمنى هیچ تفاوتى ندارد! این یك روى قضیه است؛ كه خب، این براى دنیاى اسلام خیلى مفید بود. دیرباورترین انسان‌ها و مجموعه‌ها و جماعات فهمیدند كه امروز صف‌بندى اصلى بین كى و كیست؛ دعواها بین جبهه‌ حق و باطل بر محور چیست؛ معلوم شد بر محور اصل اسلام است، بر محور اصل وجود خاتم‌الانبیاء (صلّى اللّه علیه و ءاله و سلّم) است. این یك حادثه‌اى بود كه دشمن انجام داد، اما دنیاى اسلام از آن سود برد؛ زیرا كه دشمن را شناخت، علت دشمنى را شناخت، محور اختلاف حق و باطل را شناخت. امروز دعواها اینهاست؛ بقیه‌ حرف‌هائى كه مستكبرین عالم علیه ملت‌هاى مسلمان ردیف می‌كنند و می‌گویند، حرف‌هاى فرعى و دروغى و بهانه است؛ روشن شد اصل قضیه چیست. این یك روى قضیه است.26

دیکتاتورپروران و ادعای دروغ آزادی بیان

خط قرمز صهیونی در غرب

این‌ها چطور ملتزم به آزادى بیانند؟ آن جایى كه پاى سیاست‌هاى خبیث صهیونیستى در میان است كه باید اخلاق ملّت‌ها و نسل هاى جوان به فساد كشیده بشود، در آنجا آزادى بیان معنا ندارد و كسى جرأت نمی‌كند و حق ندارد در مقابل این سیاست خباثت‌آلود و رذیلانه چیزى منتشر كند ـ یا در قبال مسئله‌اى مثل هولوكاست ـ امّا براى اهانت به مقدّسات اسلامى و به خیال خودشان براى سبك كردن این مقدّسات در چشم جوانان كشورهاى اسلامى چرا! كسى از این ها باور نمی‌كند. كسى باور نمی‌كند كه رژیم آمریكا كه سى سال از كسى مثل حسنى مبارك به جدّ حمایت كرده است، سى و پنج سال از كسى مثل محمّدرضاى پهلوى در ایران با همه‌ آن جنایات پشتیبانى كرده است، این رژیم طرفدار دموكراسى باشد؛ كسى باور نمی‌كند كه حمله‌ آن‌ها به عراق و حمله‌ به صدّام حسین به‌ خاطر مبارزه‌ با دیكتاتورى باشد. این‌ها خودشان دیكتاتورپرورند. دیكتاتورهاى منطقه‌ اسلامى ما در طول زمان‌‌هاى مختلف، با تكیه‌ به آن‌ها توانسته‌اند و همچنان می‌توانند به مردم خودشان زور بگویند و ظلم كنند و تبعیض روا بدارند. چطور این‌ها ادّعاى دموكراسى‌خواهى می‌كنند. كسى از آن‌ها باور نمی‌كند.27

حقیقت وجود مقدس پیغمبر؛ ملتقای مسلمانان

ما قبلاً عرض كردیم كه ملتقاى مسلمانان، وجود مبارك پیغمبر است. یعنى آنجائى كه همه‌ مسلمانان، فرقه‌هاى مختلف، نحله‌هاى مختلف، مذاهب و عقاید مختلف به هم می‌رسند و همه بر یك حقیقت اذعان و اعتراف می‌كنند، وجود مقدس خاتم‌الانبیاء است. در اینجا دیگر سنى و شیعه و فِرق مختلف و معتدل و متوسط و تندرو و این ا دیگر معنا ندارد. نسبت به این مركز، نسبت به این محور، نسبت به این قطب عقاید الهى و اسلامى، همه با دل و جان متفق و متحدند. امروز این در دنیاى اسلام دارد نشان داده می‌شود؛ این را باید مغتنم شمرد.28

پیامبر محور اتحاد و اتفاق امت اسلامی

یكى از توطئه‌هاى بزرگ دشمن ـ كه البته در این قضیه بحمداللّه تا حدود زیادى خنثى شد، اما همه باید مراقب باشیم ـ اختلاف افكندن بین این صحنه‌ عظیم و یكپارچه است. ما كه در مبانى، در اصول، در اصلى‌ترین مسائل اسلام، همه بر یك نقطه متمركز هستیم، به خاطر برخى از اختلاف‌هاى نظرى و عقیدتى و عملى، ما را در مقابل هم قرار بدهند. بله، فِرق اسلامى، نِحل اسلامى در مسائل گوناگون اختلاف دارند؛ اما بگوئیم: در مقابل شما كه دشمن اسلامید، در مقابل شما كه به وجود مقدس پیغمبر ما اینجور ناروائى به خرج می‌دهید، ما همه متفقیم، متحدیم. دشمنان دین، مستكبران و اداره‌كنندگان جبهه‌ ضد اسلام بدانند كه امت اسلامى در مقابل  آن‌ها متحد و متفق است؛ گمان ایجاد اختلاف را از خودشان دور كنند؛ مأیوس بشوند از اینكه بتوانند بین ما اختلاف ایجاد كنند. مبلّغین ما، آحاد مردم ما، مدیران ما، پیروان گوناگون مذاهب ما، سنى ما، شیعه‌ ما، همه باید حواسمان به این باشد؛ مراقبت كنیم، نگذاریم دشمن با ایجاد اختلاف بین ما ـ كه ما خشم هاى خودمان، غضب‌هاى خودمان را علیه خودمان و در درونِ خودمان به كار ببریم ـ خودش را از مقابله‌ با خشم امت اسلامى نجات بدهد؛ این خطاى بزرگى خواهد بود. این یك نكته است در باب حج و بخصوص حج امسال.29

نمایش عظمت، اقتدار و ظرفیت دنیای اسلام

[در برابر توهین به پیامبر]

یك روى دیگر قضیه، این حركت عظیم مسلمان‌هاست. شما ببینید امروز در دنیاى اسلام چه خبر است؛ ملت های مسلمان چه جوش و خروشی از خود نشان می‌دهند. اكثر هم این فیلم را ندیدند؛ همین قدر اطلاع پیدا كردند كه یك چنین اهانتى انجام گرفته، شما ببینید چه غلیانى در دنیاى اسلام هست. كشورهاى مسلمان، ملت‌هاى مسلمان، بدون اینكه كسى از آن‌ها بخواهد، بدون اینكه كسى آن‌ها را تحریك كند، حركت می‌كنند مى‌آیند، با همه‌ وجود، از اعماق دل، ارادت و محبت خودشان را به پیغمبرشان فریاد می‌كنند؛ این خیلى ارزش دارد. صحنه‌ عجیبى شد. در خود كشورهاى غربى، در آنجائى كه بت‌هاى بزرگ و مستكبرین و طواغیت گردنكش نشسته‌اند و علیه اسلام و امت اسلامى به طور مرتب برنامه‌ریزى می‌كنند، در اروپا، در آمریكا، در كشورهاى گوناگونِ غیر مسلمان، مسلمان‌ها و گاهى غیر مسلمان‌ها آمدند وسط میدان. این هم یك روى دیگر قضیه است. این خیلى قضیه‌ مهمى است؛ این نشان داد ظرفیت دنیاى اسلام را براى تحرك.30

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. بیانات در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد در تهران؛ 9/6/1391.

2. بیانات در دیدار شركت‌كنندگان در ششمین همایش ملی نخبگان جوان؛ 12/7/1391.

3. بیانات در اجتماع بزرگ مردم بجنورد؛ 19/7/1391.

4. بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیات دولت‌، 2/6/1391.

5. بیانات در دیدار نیروهاى مسلح منطقه‌ شمال كشور و خانواده‌هاى آنان در نوشهر؛ 28/6/1391.

6. بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیات دولت؛2/6/1391.

7. بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیات دولت‌؛ 2/6/1391.

8. بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیات دولت‌؛ 2/6/1391.

9. بیانات در دیدار شركت‌كنندگان در ششمین همایش ملی نخبگان جوان؛ 12/7/1391.

10. بیانات در دیدار نیروهاى مسلح منطقه‌ شمال كشور و خانواده‌هاى آنان در نوشهر؛ 28/6/1391.

11. بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیات دولت‌؛ 2/6/1391.

12. بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیات دولت‌؛ 2/6/1391.

13. بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیات دولت‌؛ 2/6/1391.

14. بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیات دولت‌؛ 2/6/1391.

15. بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیات دولت‌؛ 2/6/1391.

16. بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای كشورهای اسلامی به مناسبت روز عید سعید فطر؛ 29/5/1391.

17. بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای كشورهای اسلامی به مناسبت روز عید سعید فطر؛ 29/5/1391.

18. بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای كشورهای اسلامی به مناسبت روز عید سعید فطر؛ 29/5/1391.

19. بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای كشورهای اسلامی به مناسبت روز عید سعید فطر؛ 29/5/1391.

20. بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای كشورهای اسلامی به مناسبت روز عید سعید فطر؛ 29/5/1391. 21. بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای كشورهای اسلامی به مناسبت روز عید سعید فطر؛ 29/5/1391.

22. بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای كشورهای اسلامی به مناسبت روز عید سعید فطر؛ 29/5/1391.

23. بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای كشورهای اسلامی به مناسبت روز عید سعید فطر؛ 29/5/1391.

24. بیانات در دیدار كارگزاران حج‌؛ 3/7/1391.

25. بیانات در دانشگاه علوم دریایى امام خمینى نوشهر؛ 27/6/1391.

26. بیانات رهبر انقلاب در دیدار كارگزاران حج‌؛ 3/7/1391.

27. بیانات در دانشگاه علوم دریایى امام خمینى نوشهر؛ 27/6/1391.

28. بیانات رهبر انقلاب در دیدار كارگزاران حج‌؛ 3/7/1391.

29. بیانات رهبر انقلاب در دیدار كارگزاران حج‌؛ 3/7/1391.

30. بیانات رهبر انقلاب در دیدار كارگزاران حج‌؛ 3/7/1391.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.