برخي فرهنگنامهها و منابع اسلامي كلمه يهود را از ماده «هود» گرفته و ميگويند: هنگامي كه حضرت موسي(ع) هفتاد تن از بنياسرائيل را به ميقات برد و آنان به سبب خواستهشان درباره ديدن خداوند مورد خشم قرار گرفتند، پيامبرشان گفت: «اِنّا هُدْنا إلَيْك»(14) يعني ما به سوي تو باز ميگرديم و توبه ميكنيم.(15) همچنين گفتهاند نامگذاري اين گروه به «يهود» به خاطر برگشت آنان از اسلام و آيين حضرت موسي(ع) است.(16) ولي به نظر ميرسد اشتقاق اين واژه از ماده «هود» درست نباشد، زيرا برگشت اين كلمه كه ريشهاي عبري دارد به واژه جامد «يهودا»(17) است و درحقيقت اشاره به سرميني است كه يهوديان در آن سكونت داشتهاند. گفته ميشود گروهي از بنياسرائيل كه در جنوب فلسطين ميزيستند به اعتبار «يهودا» فرزند حضرت يعقوب(ع) به اين نام خوانده شدند و سپس اين نام بر همه آنان اطلاق شده است.(18) درباره نام «يهودا» در سفر پيدايش 29/35 آمده است كه چون همسر يعقوب(ع) اين فرزند را باردار شد، گفت: چون به دنيا آمد، حمد و ستايش خداي را به جاي خواهم آورد. پس او را يهودا (يعني ستايش) ناميد.(19)
برخي فرهنگنامهها و منابع اسلامي كلمه يهود را از ماده «هود» گرفته و ميگويند: هنگامي كه حضرت موسي(ع) هفتاد تن از بنياسرائيل را به ميقات برد و آنان به سبب خواستهشان درباره ديدن خداوند مورد خشم قرار گرفتند، پيامبرشان گفت: «اِنّا هُدْنا إلَيْك»(14) يعني ما به سوي تو باز ميگرديم و توبه ميكنيم.(15) همچنين گفتهاند […]
ثبت دیدگاه