حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 4 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1224 تعداد نوشته های امروز : 0×

تازه ترین مطالب

عزای ما در فقدان آقای سیّد حسن نصرالله از جنس عزای حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام است یعنی زنده‌کننده و پیش‌بَرنده و شوق‌آفرین برای کار و پیشرفت لزومِ گرفتنِ «انتقام سخت» و تاریخ‌ساز از سران و رهبران جبهه‌ی جهانی قوم یهود و رژیم تروریست «اسرائیل» ضربات جبهه‌ی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی، بحول و قوه‌ی الهی کوبنده‌تر خواهد شد پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان فلسطین، به وسیله‌ی خبیث‌ترین کفّار عالم غصب شده؛ حکم قطعی شرعی و بر همه واجب است فلسطین را به مسلمانها، به صاحبان اصلی‌اش برگردانند ایجاد وحدت و تشکیل «امّت اسلامی» دشمنانی دارد؛ روی «دشمنان اسلام» فکر کنید، تکیه کنید؛ دشمن فلان کشور، مهم نیست؛ کسانی هستند دشمن اسلامند. اینکه دختر عزیز ما مدال خودش را اهدا می‌کند به بچّه‌های غزّه یا فلسطین، این در دنیا خیلی پُرمعنا است یکی از واجبات قطعی، حمایت از مظلومان غزّه و فلسطین است؛ هر کس هر جور می‌تواند

10 مرداد 1398 - 15:36
شناسه : 7108
بازدید 220
1

حضور استعمارگران اروپایی بيت ‏المقدس و فلسطين همچنان صحنه جنگ ‌هاى صليبى بود تا اينكه در 1517 م. دولت عثمانى با شكست مماليك، اين شهر را به تصرف خود درآورد. در پى شكست روس ‌ها در نبرد با عثماني ‌ها كه از حمايت فرانسه و انگليس برخوردار بودند، پاى فرانسوي ‌ها و انگليسي ‌ها به […]

ارسال توسط :
پ
پ

حضور استعمارگران اروپایی

بيت ‏المقدس و فلسطين همچنان صحنه جنگ ‌هاى صليبى بود تا اينكه در 1517 م. دولت عثمانى با شكست مماليك، اين شهر را به تصرف خود درآورد. در پى شكست روس ‌ها در نبرد با عثماني ‌ها كه از حمايت فرانسه و انگليس برخوردار بودند، پاى فرانسوي ‌ها و انگليسي ‌ها به فلسطين باز شد. با ورود دولت عثمانى به جنگ جهانى اول، انگليس، تلاش براى تجزيه عثمانى را آغاز كرد، از اين رو براى كسب حمايت مالى و سياسى يهوديان و در پى مذاكرات با صهيونيست ‌ها، دولت انگليس با صدور اعلاميه معروف بالفور (1917 م.) تأسيس «وطن ملى يهود» راتعهد كرد و يك ماه پس از آن بيت ‏المقدس را به اشغال نظامى خود درآورد. از آن تاريخ تاكنون، بيت ‏المقدس به عنوان مركز فلسطين، كانون تحولات، چالش ‌ها و درگيري ‌هاى بسيار نظامى، سياسى و اجتماعى ميان مسلمانان و صهيونيست‌ ها بوده است.

يادكرد بيت‏ المقدس در قرآن‏

بيت ‏المقدس از اعلام غير مصرّح قرآن است و بيشتر مفسّران، تعابيرى مانند «الْأَرْضِ الَّتي‏ بارَكْنا فيها» (انبياء/ 21، 81؛ اعراف/ 7، 137)، «الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَة» (مائده/ 5، 21)، «القَريَة» (بقره/ 2، 58) و «الارض» (اسراء/ 17، 4) را بر آن تطبيق كرده ‏اند. در آيات مربوط به تغيير قبله (بقره/ 2، 142- 150) نيز تلويحاً از بيت‏ المقدس ياد شده است‏24؛ همچنين شمارى از مفسرانِ نخستين، آياتى چون 114- 115 بقره/ 2 و 41 ق/ 50 را نيز به بيت ‏المقدس مربوط دانسته ‏اند.25

هجرت ابراهیم (علیه السلام)

نخستين يادكرد از بيت ‏المقدس در آيه ‏اى است كه ماجراى هجرت ابراهيم عليه ‌السلام از بابل را گزارش مى‏ كند. حضرت ابراهيم پس از ماجراى شكستن بت ‌ها و نجات معجزه ‏آسا از آتش نمروديان به همراه حضرت لوط عليه السلام، خانواده و ديگر پيروانش به سوى سرزمينى روانه مى ‏شود كه خداوند آن را مايه بركت براى جهانيان خوانده است: «وَ نَجَّيْناهُ وَ لُوطاً إِلَى الْأَرْضِ الَّتي‏ بارَكْنا فيها لِلْعالَمين». (انبياء/ 21، 71) مشهور مفسران مراد از اين سرزمين را شام و فلسطين دانسته ‏اند كه مسلماً شهر بيت ‌المقدس را نيز در برمى‏ گيرد.26

پاورقی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

24. جامع‏البيان، مج 2، ج 2، ص 3- 10، 17- 39؛ مجمع‏البيان، ج 1، ص 414- 424؛ الدرالمنثور، ج 1، ص 260- 270.

25. جامع‏البيان، مج 1، ج 1، ص 695- 705؛ مج 13، ج 26، ص 235؛ مجمع البيان، ج 1، ص 361- 363؛ ج 9، ص 226؛ الدرالمنثور، ج 1، ص 204؛ ج 6، ص 131.

26. تفسير ابن كثير، ج 3، ص 194؛ تفسير جلالين، ص 330؛ الميزان، ج 8، ص 228.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.